Una ermita

En la consagració de l'Església de Sant Esteve de Cervelló (any 1231), trobem constància escrita, com a capella sufragània, de l'ermita de Sant Mateu, situada a prop de Can Julià, a l'Hort de Can Julià, als Corralets de l'Olivella, al començament de la pujada a l'Ordal. Sabem que després de diverses vicissituds, en documents del s. XVIII consta com església pública, amb diversos altars i celebració del culte, té fonts baptismals i cementiri.

Una parroquia

Veient que el nucli nou de Vallirana es forma entorn la nova carretera, s'estableix l'edificació del temple nou –l'actual- en uns terreys cedits per Miquel Batlle. La primera pedra es posa el març de 1802 i finalment el 30 de desembre de 1804 l'església vella és traslladada a la nova, mantenint-se l'advocació de Sant Mateu, apòstol i evangelista. Des del 1851 fou eregida com a parròquia i deixà de ser sufregània de la de Cervelló l'any 1867.Una història que es barreja amb la història del nostre poble, una història que es va fent a mida que la Quadra de Vallirana també pren fesomia pròpia fins a esdevenir el municipi que avui és.

Fotografies

• Façana i Campanar